Program:
19.00-19.20: Hva vet vi fra forskningen om den digitale skolen? v/Øystein Gilje
19.20-19.40: Hva vet vi om læring og hva betyr det for bruken av skjermer? v/Per Brodal
19.40-19.45: Kommentar fra Malin Chanita Hals Krohn, medlem av ungdomsrådet i Nesodden kommune
19.45-20.30: Samtale med publikum, ved ordstyrer Eivind Hoff-Elimari
Øystein Gilje er professor ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo og faglig leder av FIKS, forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen.
Han har tidligere arbeidet som lærer i ungdomsskolen og journalist i NRK, og har i en årrekke forsket og undervist om læring og digital teknologi. Gilje har skrevet en rekke bøker, senest «Læringsidentitet – elevmedvirkning i den digitale skolen» (Universitetsforlaget, 2022) og «Læremidler og arbeidsformer i den digitale skolen» (Fagbokforlaget, 2019)». Sammen med kollegaer jobber han nå med en kunnskapsoppsummering om digitaliseringen i grunnskolen (GrunnDig) i regi av Kunnskapssenter for Utdanning ved Universitet i Stavanger der han har en professor II stilling.
Per Brodal er lege og professor i medisin. Han har drevet omfattende forskning i eksperimentell hjerneforskning og har engasjert seg i samfunnsdebatten om læring og pedagogikk. Han har utgitt en rekke bøker, deriblant «Læringsnøkkelen. Om samspillet mellom bevegelser, balanse og læring» (Universitetsforlaget, 2010). Hans lærebok «Sentralnervervesystemet» er utkommet i fem utgaver i Norge og i USA og har fått stor internasjonal anerkjennelse. Han har omfattende undervisningserfaring for ulike helsefaggrupper, og ledet innføring av ny, radikalt endret studieplan for medisin ved UiO med bl.a. bruk av problembasert læring som sentral læringsform. Brodal har også i en årrekke engasjert seg i forskningsformidling ved jevnlig deltakelse blant annet i radioprogrammene EKKO og Abels Tårn.