Program Grønn Festival Nesodden 2017 – foredrag og konserter

Hellviktangen, Nesodden, søndag 27. august 2017.

Grønn Festival – årets miljøhappening for hele familien og for alle som er interessert i grønn politikk, filosofi og livsstil.

July 26, 2017

Grønn festival arrangeres av lokallaget til Miljøpartiet De Grønne på Nesodden, men har bidragsytere og deltakere også med andre politiske ståsteder. Festivalen er ment som et møtepunkt for alle med interesse for grønn politikk, filosofi og livsstil, og hvor det skal være rom for et bredt spekter av meninger og interesser. Det skal være et sted hvor publikum av alle slag skal kunne finne inspirasjon og få mulighet til å orientere seg i en del av de tilbudene og retningene som finnes.
Festivalen ble arrangert for første gang i 2011 og ble en stor suksess, med masse blide besøkende hele dagen. Siden da har det vært en årlig tradisjon, som har trukket stadig flere besøkende. Gratis adgang, ingen påmelding for publikum.

Festivalprogrammet har fire ben:
• en yrende markedsplass med en rekke organisasjoner og grønne aktører og tilbud fra 12 – 17.
•  kontinuerlig konserter på egen utescene på terrassen på sjøsiden av Hellviktangen, og andre kultur-happenings rundt på området fra 12 – 21.
• et spennende og inspirerende foredragsprogram i andre etasje på Hellviktangen fra 12 – ca 19, pluss filmvisning fra 19-21.
• det er også flere tilbud til barn, slik at festivalen kan være noe for alle aldre

Grønn festival foregår i samarbeid med Hellviktangen kulturhus, som er en grønn kulturkafe med kunstgalleri, hvor 90% av maten er økologisk, både vegetarisk og ikke-vegetarisk. Adresse er Hellvikalleen 60, Se også http://hellviktangen.no/ eller https://www.facebook.com/Hellviktangen/

Du kommer til Hellviktangen med buss til Hellvik. Derfra er det 10 minutters gange. Om du kommer fra Oslo går det båt fra Aker brygge til Nesoddtangen 10.33, 11.33, 12.33 osv og hver time videre til midnatt. Båten korresponderer med buss til Hellvik og tar ca 10 min. Om du må kjøre bil til Nesodden, men ikke er svak til bens eller har ting du må frakte, er det fint om du parkerer f eks ved Nesodden videregående skole og går ned.

Foredragsprogram

Foredragene foregår opp trappen og i 2. etasje i hovedbygningen.

Eivind er spesialrådgiver i Forskningsrådet der han arbeider med samfunnsvitenskapelig og humanistisk klimaforskning. Fra 2005 til 2012 var han miljølobbyist i Brussel, først for WWF, deretter for Bellona.

12.00 Eivind Hoff-Elimari:
Gull eller grønne skoger? Politikk, miljø og jakten på det gode liv.

Hva slags politikk kan gi oss et bedre liv her og nå og samtidig sikre økologisk bærekraft? Svaret er ofte ”grønn vekst. Problemet er at grønn vekst er blitt en besvergelse som maler miljøsakene inn i et retorisk hjørne og legitimerer et samfunn som går i motsatt retning av det de fleste av oss ønsker for oss selv – og våre barnebarn. «Vårt politiske ordskifte henger igjen i en forestilling om at bedre liv krever at vi løper raskere på forbrukssamfunnets tredemølle. Men forskningen er klar på at det er feil. Vi trenger rett og slett ikke økonomisk vekst. Dersom politikere tok dette innover seg, kastet av seg den retoriske tvangstrøya om 'grønn vekst og konkurransekraft' og i stedet valgte virkemidler som faktisk gir folk bedre liv her og nå, kunne vi få til så mye mer», sier Eivind.

Per Espen Stoknes har doktorgrad i økonomi, er psykolog og er 2. kandidat for Oslo MDG i stortingsvalget til høsten.

13.00 Per Espen Stoknes:
Veikart for Grønn Næringspolitikk mot 2030

Hva er de viktigste drivkreftene for grønn næringspolitikk mot 2030? Stoknes vil drøfte hvordan grønne innovasjoner, smarte byer, og fornybare energikilder viser verden veien til et bedre, klimapositivt samfunn i fremtiden. Hvordan kan Norge bli et vanlig, skandinavisk land?

Rasmus Hansson er førstekandidat for De Grønne i Akershus, stortingsrepresentant og nasjonal talsperson. Rasmus har jobbet med internasjonale spørsmål og miljøforvaltning hele livet. Han var generalsekretær i WWF Norge fra 2000 til 2012, og har vært direktør for miljøforvaltning ved Norsk Polarinstitutt og for NORADs miljøvernprogram. Rasmus deltok i kampen mot utbygging av Altaelva på begynnelse av 80-tallet. Han er biolog, og har et spesielt forhold til Svalbard etter å ha studert isbjørnens atferd der i studietida. Han har en grad i internasjonal politikk og bedriftsadministrasjon fra Australia.

14.00 Rasmus Hansson, stortingsrepresentant for MDG:
Ta vare på fremtiden!

Hvor vil Miljøpartiet De Grønne ta Norge? Rasmus Hansson vil her forklare hvorfor MDG mener det er nødvendig med et grønt skifte av et annet kaliber enn det stortingsflertallet er innstilt på. Han vil ta for seg en del av de viktigste sakene han og MDG vil jobbe for på Stortinget i neste fireårsperiode, og si noe om hva som vil være avgjørende for at De Grønne skal kunne støtte en regjering, eller bli med i den. I det denne teksten skrives fikk MDG 3.9 % i en nasjonal måling. Det kan dermed stå om bare få stemmer for å komme over sperregrensen og få inn en gruppe på kanskje åtte representanter, noe som vil utgjøre en enorm forskjell fra det MDG har maktet frem til nå.

Vi må skape et samfunn som tar utgangspunkt i de ressursene jorden har, og så se hvordan vi kan få til størst mulig grad av rettferdighet og livskvalitet for flest mulig, både i Norge i dag, for neste generasjon, og i et globalt perspektiv. Alternativet er å svekke neste generasjons mulighet til å oppleve samme grad av trygghet, valgfrihet og velferd som oss selv. Uansett hvem som blir statsminister etter valget trengs et sterkt grønt parti for at sørge for at klima, miljø og global rettferdighet blir vektlagt. MDG er et parti som står opp mot høyrepopulisme og ensretting, og vil kjempe for mangfold, velferd, valgfrihet og en mer bærekraftig fremtid.

Rasmus Hansson stiller i år til valg i hjemfylket Akershus. Han har de siste fire årene kjempet miljøets og anstendighetens sak på Stortinget for Miljøpartiet De Grønne.

Anja Bakken Riise er leder for Framtiden i våre hender

15.00 Anja Bakken Riise, leder for FIVH:
Hvordan vi sammen kan skape en ny grønn bølge – og hva vi bør bruke den til!

Framtiden i våre hender er en organisasjon som kan være avgjørende i det grønne skiftet her hjemme. Anja Bakken Riise har nå i august overtatt lederjobben i FIVH, og skal følge opp det viktige arbeidet som ble startet av Erik Dammann, og så fulgt opp videre av blant annet Steinar Lem og Arild Hermstad. Tiden er inne for å øke det folkelige trykket. Vi trenger mer enn noensinne en sterk og optimistisk miljøbevegelse i Norge, og et nytt friskt pust i miljøkampen. Anja Bakken Riise vil skissere noen av de største utfordringene Norge står oppe i, med hovedvekt på spørsmål knyttet til klima, miljø og bærekraft, og så fortelle om hvordan hun mener det kan snues, og om sine planer for å gjøre FIVH sterkere enn noensinne.

Ingerid Straume er forfatter av boka "En menneskeskapt virkelighet: klimaendring, sosiale forestillinger og pedagogisk filosofi". Hun har doktorgrad i pedagogisk filosofi og har arbeidet tverrfaglig med miljøpolitiske temaer i en årrekke. Straume er ansatt ved Universitetsbiblioteket i Oslo.

16.00 Ingerid Straume:
Klimaendring og samfunnsforandring – ikke et helt vanlig politisk tema

Klimaendring skiller seg fra mer tradisjonelle miljøpolitiske saker på en rekke måter. Det er for eksempel ikke mulig å forby utslipp av klimagasser, fordi de finnes naturlig i atmosfæren. Rensing er heller ikke spesielt realistisk. En del av miljøbevegelsens tradisjonelle kampsaker, som motstand mot utbygging av vassdrag, får dessuten motsatt fortegn i et klimaperspektiv. En av grunnene til at Norge har en stor andel fornybar energi i dag, er jo nettopp den store andelen vannkraft. I foredraget vil Straume problematisere noen av de vanligste tilnærmingene til klimaendring i forskning og medier, med spesiell vekt på (den feilaktige) forestillingen om at befolkningens holdninger og psykologi er en slags hovedårsak eller hindring for politiske endringer. I stedet, vil hun hevde, er klimaendring noe som forandrer samfunnet enten vi ønsker det eller ikke, og som sådan et "genuint" politisk tema.

Sæther har jobbet som journalist i NRK og Dagsavisen og har et hovedfag i journalistikk. Fra 2006 til 2011 var hun kommunikasjonssjef i Miljøstiftelsen Bellona. Nå jobber hun i Utdanningsforbundet.

17.00 Anne Karin Sæther: Oljelandet i klimakampen

Er det mulig for Norge å være et oljeland og et klimaland på en og samme tid? Er oljen vår virkelig klimavennlig?

Anne Karin Sæther er ute med boken "De beste intensjoner. Oljelandet i klimakampen" og kommer til Grønn festival for å snakke om konflikten mellom olje og klima i norsk politikk.

18.00 Anders Gire Dahl, Grønt Skift: Grønt Skift i klesindustrien.

Grønt Skift v/Anders forteller om gründerreisen fra Renovasjonsetaten til oppstarten av Grønt Skift – økologiske og etiske klær laget på vindkraft og solenergi. Og hva med nye tekstiler laget av lokale ressurser som tang og bjørk?

For å produsere én t-skjorte av konvensjonell bomull, kreves det 2 700 liter vann, og et lite vannglass med giftige kjemikalier. Heldigvis finnes det bærekraftige alternativer som økologisk bomull, bambusviskose, og tencel. Gå ikke glipp av dette spennende foredraget!

19.00 Klimavalgalliansen viser i samarbeid med Grønn Festival og Nesodden Miljøpartiet De Grønne den prisbelønte dokumentarfilmen «Thank You For The Rain»!
Liv-K. Nome fra CAN og Klimavalgalliansen introduserer filmen.

THANK YOU FOR THE RAIN
År: 2017
Spilletid: 87 minutter
Språk: Engelsk og kikamba, med norske undertekster
Land: Norge/Storbritannia
Regi: Julia Dahr

For fem år siden startet den kenyanske småbonden Kisilu Musya å filme sin familie og landsby og hvordan klimaendringene påvirker deres liv. Når Kisilus hus blir ødelagt i en storm starter den selvlærte filmskaperen en lokal bevegelse av bønder og kaller til kamp mot ekstremværet; en kamp som bringer ham til både Oslo og COP21 i Paris. Men jo lengre ut i den storpolitiske verden Kisilu kommer, desto mer motstand og utfordringer møter han. Thank You For The Rain er en varm og rivende historie om håp fra klimaendringenes frontlinjer.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=PO1-Z7kEyzo

I tillegg til selve filmvisningen vil det bli gitt en liten introduksjon, og etter visningen legges opp til en kort samtale med publikum om filmens tema. Filmvisningen skjer i foredragsrommet i andre etasje i Hellviktangen. I likhet med det øvrige programmet er dette gratis.

Øyvind Solum er møteleder for foredragsprogrammet.

Han er fylkesleder for Akershus Miljøpartiet De Grønne, sitter på fylkestinget og er 3. kandidat ved stortingsvalget for Akershus MDG. I tillegg er han kommunestyre-representant og leder for Nesodden MDG.

Kultur- og konsertprogram

Konsertene foregår på kafeterrassen ut mot fjorden på baksiden av hovedbygningen

12.30 Jay DeLeon: pianokonsert!

Jay DeLeon ble født 1982 i Philadelphia i USA av en afroamerikansk far og norsk mor. Han fikk sitt første keyboard da han var tre år, og lærte allerede musikk han hørte på radio og TV. Han studerte etter hvert jazzpiano med Tom Lawton på Esther Boyer Music School. I Philadelphia spilte Jay både solo, trio og storband-konserter. Jay fikk sin klassiske trening med den legendariske pianisten Maria del Pico Taylor, som har lært ham Taubman-teknikken. Han studerte latino jazzpiano med kubanske pianisten Orlando Fiol. En slik musikalsk variasjon i lærere har gitt Jay stor forståelse av jazz, world og klassisk musikk.

26 år gammel flyttet Jay til Norge for å videreutvikle sin musikalske karriere og har her samarbeidet med mesterperkusjonisten Sidiki Camara som inspirerte Jay til å spille afro-latinsk jazz, og Trinidad-sensasjonen Sheldon Blackman lærte ham karibiske rytmer. Samarbeid med salsa-storbandet "La Real" forbedret hans kjærlighet og kunnskap for salsapiano. Jay har utgitt en EP under navnet "Trio DeLeon" og bidradd i dokumentarfilm om jazz "Trio-Trio" av regissør Liew Ceng Teng.

13.30 De eventyrlige

De Eventyrlige inviterer til en frodiggrønn fortelling – vevet sammen med strengespill og sødmefylt sang! Et eventyr om dristige riddere, frekke jomfruer og skogens forlokkende mystikk. Musikken hentes fra middelalderen, folkedypet og den frie fantasien.

De Eventyrlige består av tre musiske fortellere: Ylva Sjaastad, Ove Wevle og Annette Münster.

Foto: Marius Løkse

14.15 Indigorado

Indigorado er en norsk-svensk duo (Cathrine Witzøe and Ola Borglin) som spiller sjelfull musikk med påvirkning fra indiefolk, singer/songwriter og world. Musikken deres er blitt beskrevet som positivt melankolsk og har blitt sammenlignet med artister som Laura Marling, Eva Cassidy og Radiohead. Siden starten av musikkprosjektet i 2012 har de turnert i 12 forskjellige land og blitt kjent som et spennende liveband med nærvær og nerve som inviterer publikum inn til deres egen indre reise.

Singelen "The Old Man" ble utgitt i april 2017 og musikkvideoen, regissert av Kenneth Åkerland Berg, ble nominert til bl.a. Cayman International Film Festival og Prague Independent Film Festival. Til høsten venter turné i Tyskland, men først: Grønn Festival og norsk sommer!

15.00 Svarteper

En garde! SVARTEPER er eit ruralaristokratisk viseprog-band med metafilosofiske tekster i novelleform. Eit musikalsk kommentarfelt til Det Grønne Skiftet, på godt og vondt. Garantert indre antiapatisk revolusjon.
Touché! Bandet slekter på Hoola Bandoola Band ifrå Sverige med ein moderne hippie-politisk revival. Låter som Stein Torleif Bjella på metroseksuell sopptur i storbyen, med Daniel Kvammens ungdommelige pågangsmot, i dypdykk nedi den gamle platesamlinga til Hellbillies.
Debutplata ”Svevestøv”, eit konseptalbum der bygdisbanden tek eit oppgjer med seg sjølv og tigerstaden, kom våren 2016 på Grappa. Det fekk gode anmeldelser og terningskast 5 ifrå NRK P1, der blant anna Tuva Syvertsen og Erik Solid ifrå Valkyrien All-Stars bidrog.

15.45 Marja Liisa Sandbakken og Are Sandbakken

Marja Liisa Sandbakken og Are Sandbakken
har bred musikalsk erfaring som profesjonelle musikere og har opptrådt inn-og utland som orkestermusikere. De har spilt blant annet i Filharmonien og i Det norske kammerorkesteret. I de siste årene har de konsentrert seg mer om pedagogisk virksomhet.

De er aktive i lokalpolitikken i Oppegård kommune, og er opptatt av sammenhengen med de grønne verdiene og kvalitetene i den klassiske musikken.

På festivalen bidrar de med noen norske klassiskere og et par nye overraskelser. Are spiller fiolin og synger, og Marja Liisa piano.

16.30 Maria Brym

Maria Brym er frontkvinne og låtskriver i bandet Maria & The Brymstones. Musikken leker i et poetisk tekstunivers, inspirert av låtskrivere som Tom Waits, Bob Dylan, og Joni Mitchell. Stemmen til Maria minner om Kate Bush når hun intenst synger historiene sine til publikum. Camelle Hinds har skrevet om Marias musikk: There are moments of lyrical brilliance such as "I will never forget your eyes, and I promise to memorize, where you used to have me mesmerized". ”A true work of calibre not unlike a potential Prince composition”. Hun jobber for tiden med en helt fersk ny EP og gleder seg til å spille på Grønn Festival!

Høsten 2015 slapp Maria & the Brymstones 2 singler for en svært begeistret gjeng på Uhørt i Oslo. "The Tea Party-EP" kom ut i 2014, og ble tatt opp med god hjelp fra produsent Ørnulv Snortheim. Releasen ble holdt på en aprilkveld for et stappfullt Internasjonalen. I 2012 dro Maria & The Brymstones ut på europaturne med stor suksess. Stoppene på turneen var blant andre i Gøteborg, København, Hamburg, og Berlin.
På grønn festival stiller Maria Brym med band.

17.15 The BeeKeepers

The BeeKeepers stiller med band med utvidet instrumentalseksjon, sax og nyinspirert vokalsamarbeid. Vokalist og bassist/gitarist Annie Hågendsottir får originalene sine fargelagt av flere nyanser i blåsere og strykere. Blues-rocked-soul som treffer hjertet.

18.00 Maja Ratkje og Frode Haltli

Maja S. K. Ratkje og Frode Haltli er kanskje mest kjent fra avantgardmusikken, men de har også gjort seg bemerket som en del av samarbeidet med POING og Ratkje hvor de tar for seg av tyske, norske og andre viser med politisk innhold, et samarbeide som har resultert i to utgivelser så langt: Wach auf! og Kapital & Moral, sistnevnte utgitt på Grappa ifjor.
Ratkje (sang) og Haltli (trekkspill) har i tillegg opparbeidet en egen liten samling viser som de har framført i delvis private settinger, og de liker godt å ta for seg av den norske sangskatten, så her er det duket for litt av hvert!

18.45 Paulin Voss

Paulin Voss har deltatt på over sytti norske innspillinger og ga i 2015 ut sitt tredje soloalbum med selvskreven musikk, mens et fjerde kommer i løpet av 2018. Paulin spilles jevnlig på norske radiokanaler og hun har hatt spesielt stor radiosuksess med låtene «Soundwave» og «Black Soul» som begge har vært på NRK P1´s hitliste. Voss turnerer enten solo eller med fast band fra sør til nord i Norge, alltid med seg sin nesten 300 år gamle cello.

På Grønn Festival vil hun akkompagnere sine særegne vokalbaserte låter med cello, og hun har med seg sine faste musikere, Helge Nysted på piano og Torstein Kinn på kontrabass.

(Foto: Ole Christian Eklund)

19.30 Giita rani, Inner kingdom:

Fargerik musikk; folketoner fra hele verden vevet sammen med sangene fra Giitas eget skattekammer.

Stjernene på himmelen glitrer i solen og over hav og eng i det indre kongeriket.

www.giitarani.com

20.15 Zotora: didjeridoo-konsert!

Zotora er en av pionerene blant Europas didjeridoospillere. Didjeridoo er et av verdens eldste instrumenter og det sies å være moren til alle blåseinstrumenter.

Zotora la grunnlaget for sin spillestil hos urbefolkningen, under et fem år langt opphold i Australia på slutten av 1980 tallet. Men han har hele tiden søkt å finne sitt eget uttrykk i denne tradisjonen. I didjeridooens hjemland nyter han respekt for sitt didjeridoospill av aborginene - de tradisjonelle utøverne av dette instrumentet.

Selv om Miljøpartiet De Grønne på Nesodden er arrangør for Grønn Festival, og mange av foredragsholderne og bidragsyterne er medlemmer av MDG, er det også flere som ikke er det. Foredragene representerer uansett ikke nødvendigvis MDGs politikk, men står for foredragsholdernes egen oppfatning. I forbindelse med foredragene vil vi lage rom for spørsmål og refleksjon med salen. Også folk med tilknytning til eller sympati med andre partier enn MDG er hjertelig velkommen! Forbehold om feil og programendringer.

Konsertene foregår på kafescenen på terrassen på sjøsiden av Hellviktangen kulturhus.
Foredragsprogrammet er i 2. etg fra 12.00 til 19.00.

Nesodden MDG: http://nesodden.mdg.no/
Akershus MDG: http://akershus.mdg.no/

12.00 - 17.00 Barnas Idéverksted v/ Susanne Olsrud Hotvedt. (Ute ved markedet)

Hvordan skal vi fikse planeten? Har du idéer til hvordan vi kan ta vare på biene, sommerfuglene og pinnsvinene? Hvordan vi kan sykle mer? Kaste mindre mat? Kanskje har du noen tips til politikerne? Kom innom "Barnas idéverksted" og del dine idéer. Tegn dem, skriv dem, se hva andre har svart. Sammen fikser vi planeten!

15.00 Mikael Khei: Tromme- og rytmeworkshop
Ta gjerne med din egen tromme. Ellers vil Mikael ha mange til utlån. Foregår ved en av plenene rundt markedet.

"Under og Brak Trommesirkel", programmet som brukes med stor suksess i bedrifter, skoler og festivaler over hele landet. Hver deltager får et instrument. Med hjelp fra Mikael Khei som leder lokkes det frem musikk og samspill bygd på mange små suksesser. Alle har rytme, og alle har tilgang på den fantastiske gleden det gir å være en del av et stort pulserende rytmeorkester! Brukt som terapi gir det dokumentert god helse. Brukt som teambuilding gir det en kraftig referanse på suksessfullt samarbeid. Brukt i festivaler gir «Under og Brak» kontakt og glede på tvers av alder, kjønn og kultur. Det er rett og slett veldig moro å tromme på dette store mangfoldet av trommer! På Grønn Festival knyttes dette også til hvordan vi med stor glede kan være bedre i rytme med selve livet.

Klesdoktoren Ragnhild Karijord: Reperasjon og redesign! Ta med avlagte favorittplagg eller kjolen som aldri blir brukt! Klesdoktoren gir klærne nytt liv for en rimelig penge. Ragnhild kan også gi veiledning om hvordan du selv kan reparere eller redesigne egne klær, eller lage noe nytt av gamle tekstiler.

"Dinosaur-skyting" ved Arne Thodok Eriksen, eller skyting med pil og bue, som de fleste ville kalle det. Foregår på en av plenene i nærheten av markedet.

Helene Bøhler

14.00 Bli med å prøve TMW- Tai Chi bevegelser for velvære! Åpent for alle å delta. TMW kombinerer elementer fra Tai Chi og Chi Kung, og består av rolige øvelser for fremme helhetlig fleksibilitet og balanse, helse og velvære.
Foregår på en av plenene rundt markedsområdet.

Rehabilitering av marint miljø, Bygging av revelementer.

Marinreparatørene samarbeider med Frogn VGS og Seiersten ungdomskole om et undervisningsopplegg knyttet til bygging og utplassering av kunstige revelementer. Deler av disse blir produsert på festivalen.

Marinreparatørene er en frivillig organisasjon som har som formål å spre informasjon om miljøet under vann og viktigheten av å rehabilitere skadde marine økosystemer. Marinreparatørene jobber lokalt i Indre Oslofjord, men har som målsetting at prosjektene de utarbeider skal kunne adopteres av andre eller skaleres opp. Marinreparatørene arbeider kontinuerlig med å utarbeide sikrere og mer effektiv metode for rydding under vann.

Makroalger (tang og tare) og en rekke marine organismer er avhengig av harde flater (hard substrat) for å kunne leve. Kunstige rev er en fellesbetegnelse på alle former for installasjoner under vann som representerer harde overflater disse vekstene og organismene kan feste seg på, og som også fungerer som skjulested for fisk og bunndyr.
Revelementer lages ofte i betong. Betong er tungt, enkelt formbart, miljønøytralt (som ferdig produkt) og har en overflate som er spesielt gunstig for påvekst og feste for ulike makroalger og organismer.

Gratis testing av snorkling og fridykking sammen med Indre Oslofjord Undervannsklubb

Nesoddens nye miljøorienterte undervannsklubb, "Indre Oslofjord Undervannsklubb" starter opp prosjektet "unge under". Det er et prosjekt der barn og unge introduseres for det spennende livet under havoverflaten, via snorkling, fridykking eller bruk av små undervannsdroner.
På Hellviktangen byr de på felles snorkling i sjøen, og om blåskjellvarselet er med oss, kanskje sanking og smaking på stillehavsøsters?

Indre Oslofjord Undervannsklubb jobber tett med Marinreparatørene, og målet er å skape et miljø for undervannsaktiviteter for alle, basert på utlån av utstyr, og uten krav til biltransport.
Undervannsklubben søker i disse dager, sammen med Nesodden Kajakklubb og Marinreparatørene om å midlertidig disponere den gamle kollektivbrygga på Nesoddtangen.

Forbehold om feil og programendringer.

Arrangør: Nesodden Miljøpartiet De Grønne

Kontakt lokallagsleder og festivalansvarlig Øyvind Solum, oyvind.solum@mdg.no, 90995595.

www.mdg.no